Forskning

Forskning og annen informasjon om kiropraktikk

Det stilles i dag stadig strengere krav til evidens-baserte behandlingsmetoder både fra utdanningsinstitusjoner og fagorganisasjoner. ”Effectiveness of manual therapies: the UK evidence report” ble publisert 25. Februar  2010. Rapporten er et bra sted å starte dersom du vil ha innsyn i noe av den nyere forskningen innenfor manuell behandling og hvilke diagnoser det kan hjelpe for. Les oppsummering og kommentar fra NKF her, og hele rapporten her.

[divider_padding]

Oppfølging av kiropraktor reduserer tilbakefall

En studie publisert i det anerkjente tidskriftet Journal of Occupational and Environmental Medicine viser at pasienter som har fått forebyggende behandling av kiropraktor har langt mindre risiko for å få tilbake korsryggryggplager. 894 arbeidstakere med tilbakevendende arbeidsrelaterte korsryggplager ble fulgt opp av lege, fysioterapeut og kiropraktor over ett år. Målet var å vurdere sammenhengen mellom behandlingsmetode og risikoen for tilbakefall av korsryggsmerte som fører til sykefravær.

Risikoforholdet (hazard ratio/HR) for tilbakevendende ryggplager mellom de ulike behandlingene var følgende:

• For kiropraktorer: 1.0 HR (referanse)
  • For leger: 1.6 HR
  • For fysioterapeuter: 2.0 HR (dobbelt så høy risiko for tilbakefall)

Resultatene i denne studien viser at pasienter som har fått forebyggende behandling av kiropraktor har langt mindre risiko for å få tilbake korsryggryggplager som fører til sykefravær, sammenlignet med behandling av andre helseaktører.

[icon_link style=»link» href=»http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21407100″]Referanse: Journal of Occupational and Environmental Medicine, 2011[/icon_link]

[divider_padding]

Sport

I fotballklubben AC Milan har belastningsskadene blitt redusert med 92% etter at kiropraktor Meersseman fikk ansvaret med å bygge opp verdens mest avanserte testlab.

[notice] Denne siden er under utbygging, mer kommer senere.
[/notice]